Brak personelu obsługującego port lotniczy jako „nadzwyczajna okoliczność” w rozumieniu rozporządzenia Nr 261/2004/WE

Brak personelu operatora portu lotniczego odpowiedzialnego za załadunek bagaży może zostać uznany za „nadzwyczajną okoliczność” w rozumieniu rozporządzenia Nr 261/2004/WE. Oznacza to, że pasażerom, których lot opóźni się o 3 godziny lub więcej, nie przysługuje w takiej sytuacji odszkodowanie przewidziane w tym rozporządzeniu.

Stan faktyczny

Lot z Bonn na wyspę Kos obsługiwany przez TAS był opóźniony o 3 godziny i 49 minut. Główna przyczyna opóźnienia to brak personelu na niemieckim lotnisku. Pasażerowie tego lotu scedowali swoje prawa do odszkodowania na spółkę, która następnie wniosła powództwo przeciwko TAS, domagając się kwoty 800 EUR za pasażera wraz z odsetkami, na podstawie rozporządzenia (WE) Nr 261/2004/WE.

Sąd odsyłający miał wątpliwości, czy brak personelu operatora portu lotniczego Kolonia‑Bonn stanowi „nadzwyczajną okoliczność” w rozumieniu art. 5 ust. 3 rozporządzenia 261/2004/WE.

Stanowisko Trybunału Sprawiedliwości (TS)

TS wskazał, że opóźnienie lotu nie daje pasażerom prawa do odszkodowania, jeśli przewoźnik dowiedzie, że jest ono spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami, których nie można było uniknąć mimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków (art. 5 ust. 3 rozporządzenia 261/2004/WE).

Kluczowe orzeczenia:
  1. Zdarzenia nie związane z normalnym wykonywaniem działalności przewoźnika: TS orzekł, że zdarzenia takie jak ogólna awaria systemu zaopatrzenia w paliwo, zarządzanego przez port lotniczy, mogą być uznane za nadzwyczajne okoliczności (wyrok TS z 7.7.2022 r., SATA International–Azores Airlines, C-308/21).
  2. Kontrola nad zdarzeniem: TS podkreślił, że zdarzenia o charakterze „zewnętrznym” wobec przewoźnika mogą stanowić nadzwyczajne okoliczności, jeżeli przewoźnik nie ma nad nimi skutecznej kontroli (wyrok TS z 11.5.2023 r., TAP Portugal, od C-156/22 do C‑158/22).

W omawianej sprawie TS wskazał, że sąd odsyłający powinien ocenić, czy nieprawidłowości w załadunku bagaży w porcie Kolonia‑Bonn można uznać za zdarzenia, nad którymi przewoźnik nie miał skutecznej kontroli. Gdyby przewoźnik mógł skorzystać z usług innego dostawcy bagażowego, który zapewniłby terminowy załadunek, brak personelu nie stanowiłby nadzwyczajnej okoliczności.

Podsumowanie

Art. 5 ust. 3 rozporządzenia 261/2004/WE należy interpretować w ten sposób, że niewystarczająca liczba członków personelu operatora portu lotniczego odpowiedzialnego za załadunek bagaży może stanowić „nadzwyczajną okoliczność”. Jednakże, aby przewoźnik mógł uwolnić się od obowiązku wypłaty odszkodowania, musi wykazać, że nie można było uniknąć tych okoliczności mimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków oraz że podjął dostosowane do sytuacji działania mające na celu uniknięcie jej skutków.


Kancelaria Adwokacka Adwokat Radosław Krakowiak
ul. Świętego Leonarda 1/28
25-311 Kielce
Tel. 535 866 000
krakowiak.radoslaw@gmail.com

#prawo #prawnik #poradyprawne #kielce #odszkodowanie #lotnictwo #opóźnienielotu #nadzwyczajnaokoliczność #rozporządzenie261 #TS #prawoeuropejskie

Porozmawiajmy - Zadzwoń